maandag 15 december 2008

[varia] Luxe paardjes

Het bevalt me prima als achtentwintigjarige, al heb ik erg vaak moeten horen dat ik al 'bijna' dertig ben. NEE NOG LANG NIET, HOOR JE ME!!!??? Klopt, bijna ja. Tot de jongeren word ik toch al niet gerekend, dus wat kan mij het verdommen? Goed zo; niet zo veel.

Op mijn verjaardag ben ik heerlijk uit eten geweest bij Willem V. Ik ken die kerel, want die komt nog wel eens wat drank halen in de winkel. Ik ben blij dat ik gereserveerd had, want die tent zat dus gewoon vol. Op dinsdagavond.

HET VOORGERECHT Mijn voorgerecht is bedoelt als tussengerecht, maar het mocht. Het gerecht bestond uit een gestoofd wild konijnenboutje met jus en groenekool. Lekker begin. Mooie sauvignon blanc erbij en het feest was compleet. Els had de zoetzure witte kool met appel en rozijnen en Schotse gerookte zalm met mierikswortelcrème, en vanaf de eerste hap knikten we elkaar al toe dat het formidabel smaakte.

TUSSENGERECHT Omdat ik een week eerder had aangegeven dat ik vanwege mijn verjaring daar wilde eten, kregen Els en ik een tussengerecht cadeau. Ik ben gek op verrassingen, dus ook op deze haas van de haas. Dat stukje was zo mals dat je je mes er alleen maar op hoefde te zetten en het zocht zijn weg zelf naar beneden. Heerlijk bijgestaan door bospaddestoelensaus en Italiaanse truffelsnippers. Weer was er die wederzijdse blik van genot, maar nu kwam het door het eten. Na dit gerecht kwam de gastheer met een heerlijke appelsap op de proppen. Het zat ik een wijnfles en bij het ruiken (dat doe je als wijnkenner...) merkte ik scherp op dat het nogal appelig rook. De gastheer kon een lach moeilijk onderdrukken toen hij het etiket liet zien.

HOOFDGERECHT Als hoofdgerecht hadden zowel Els als ik de hertenbiefstuk met een stampotje van spruitjes en wildjus. Na dat heerlijke tussengerecht wat flauwtjes, maar nog steeds werelds goed. Het mooie was, dat er verder niets op tafel kwam, zoals patat of flauwe groenten. Het bleek namelijk precies voldoende voor een hoofdgerecht. En al die extra dingen maken het nog wel eens een vreetschuur. Alles kon ik goed naar binnen werken, behalve de gefrituurde stukjes prei, of zoiets.

NAGERECHT Ik koos voor de surprisedessert, wat nogal spannend voor mij is, omdat ik vaak dingen niet zo lust. Dit was toch wel een overwinning voor me. Nou ja, eigenlijk niet...ik had aangegeven dat ik niet van noten houd, maar wel héél erg van chocolade. Als gevolg van mijn subtiele hint kreeg ik chocolade mousse van 69% cacao met daartussen bladerdeeg met kaneel. Nog een klein bolletje Limonicello ijs en wat cranberry saus om het af te maken en het paste als gegoten in mijn buikje. Els nam de tiramisu met een compote van kweeperen en cuarenta y tress sorbetijs. Ook die was goed te versmaden.
DE REKENING Ruimte voor koffie hadden we niet (ik nooit overigens) dus kwam de eindafrekening. Deze viel me ontzettend mee, omdat ze met menuutjes werken. Daarnaast had ik mijn winstuitkering te pakken van Gall, dus kon het er prima van af.

Ik heb een nieuw favoriet restaurant en hij is gevestigd in Rijswijk. Mijn complimenten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten