zondag 5 februari 2012

[hardlopen] Winterland

Ideaal is het niet, maar het is wél fraai: hardlopen tussen tot ijsbaan verworden slootjes in een besneeuwd landschap.

BREDERODESTRAAT Het was koud, zo'n 5 graden onder het vriespunt, maar dat weerhield mij niet om even een rondje te doen. Het waaide licht, maar ook dat was niet erg. De stoepen lagen vol met sneeuw, maar gelukkig had ik voldoende grip. 

PALTROKMOLEN Bij het voormalige toegangspoort van Berendrecht stonden jonge mensen op het ijs te dansen, nou ja, ze waren fijn aan het spelen. IJs doet echt wat met mensen, het maakt ze vrolijk. Het heet niet voor niets ijspret.

WESTKANAALWEG Heerlijk windje mee. En dat dan helemaal tot aan de Zegerbrug. Af en toe rustig aan voor een auto (tegenligger) of af en toe uitwijken voor wandelaars. Maar de kilometers verdwijnen onder mijn voeten. 

VELDHUIZENPAD Grappig, de automobilisten die me op de N207 tegemoet kwamen, keken alsof ze een zot zagen. Dat klopte natuurlijk ook wel; dat was ik. Maar ook daar lekker op een goed begaanbaar pad en in de luwte kilometers kunnen vreten.

DIJKSLOOTPAD Veel wandelaars en ter hoogte van de componistenbuurt (na een klimmetje net voorbij het Ridderhof) was het een waar feest op het ijs. Kinderen op schaatsen, kinderen op sleeën, ouders op schaatsen, kinderen met schaatsen achter een stoel, ouders zonder schaatsen, kinderen die uitgleden, kinderen en ouders op gewone schoenen. Alles gezien. Het leek er wel gezellig! Ik miste alleen de koek en zopie. Overal langs de Dijkslootpad op de slootjes waren kleine ijsbaantjes gecreëerd door de overtollige sneeuw naar elkaar te duwen.

OUDHOORNSEWEG Amerpad en Churchilllaan waren niet echt boeiend, maar langs de Rijn daarna weer wel. Ook op de Rijn werd er geschaatst, en dat verraste me enigszins, het is daar zo breed. De muziek schalde me vanaf de overkant tegemoet. Zoals het hoort op een ijsbaan. Later veel fietsers en wandelaars gezien die verkleumt en wel op weg waren naar de koopzondag. 

VAN MANDERSLOOSTRAAT In 't dorp was het al erg druk. Tussen het winkelend publiek gezigzagd, die waarschijnlijk niet konden vermoeden dat er iemand door het dorp hardloopt. Maar ja, het was de snelste route naar huis en mij was aangeraden, ProRun en 20 van Alphen nieuwsbrieven, om niet langer te gaan dan een uur met deze kou.

BREDERODESTRAAT Het in de sneeuw vertoeven heeft iets nostalgisch. Niet dat ik weet wat dat inhoudt, want heb de 50'er jaren van de vorige eeuw niet meegemaakt zover ik weet. Maar toch doet het me eraan denken, waarschijnlijk door de zwart/wit elementen van het uitzicht.

Uiteindelijk 12,5 kilometers afgelegd in iets meer dan een uur; 1.03.00. Drie minuutjes te lang... Ken net.

DORPSSTRAAT Vanochtend zelf ook even op het ijs geweest met vrouwlief en dochterlief, in Aarlanderveen:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten