maandag 19 januari 2009

[gall] Examenvrees

Vandaag ging het om het echie...of eggie. Bij beide spellingen een rode lijn onder het getypte. Ach, wat ken mij 't schele!

Ik was wel wat zenuwachtig, want ja, hoe lang is het alweer geleden? Hoelang is het ook alweer geleden dat ik een examen voor het laatst maakte. Het moet nog in mijn studententijd geweest zijn. Lang geleden. Een simpele berekening (die luidt: laatste studiejaar Leon Hoogeveen = 2*10³-[wortel 16/½]+13) leert dat dát in 2005 geweest moet zijn. (Ja ja mensen, reken dat maar na!) Het is lang geleden dat voor het laatst heb moeten blokken. Dus ja, ik was wat zenuwachtig.

In oktober en november van het vorige jaar heb ik mij bezig gehouden met alcohol. Met gedistilleerd en bier welteverstaan. In een aantal lessen werden de basisbegrippen en theorieën van de dranken besproken. Daarnaast de gebruikelijke thuisstudie, incluis proeven. En dat proeven is nog niet makkelijk kan ik je verzekeren. Vieux, cognac, jonge jenever, wodka. Nee, met het proefproeven ging het lang niet altijd goed.

Vandaag ging het er dan echt om. Afgelopen week heb ik afspraken niet door laten gaan, afspraken verzet en afspraken nagekomen, maar vooral na het werken, het studieboek uit de kast getrokken. Door alle spelvauten heen kwam een houtje-touwtje verhaal, waar ik als weldenkend homo sapiens een logisch lijkend geheel van leek te kunnen maken. Blokken, blokken en nog eens blokken. Dat was lang geleden. Kon ik het nog? Was het opschrijven van rijtjes en feiten niet vreselijk 2005? Was mijn hersenactiviteit uit datzelfde 2005 nog goed genoeg om ook in 2009 te presteren? In 2005 was het in ieder geval níet goed genoeg. Maar deze stof is toch wat gemakkelijker doorheen te komen dan universitair wiskunde.

Klotsende oksels en een verhoogde hartslag tijdens het examen. Als eerste het examen gedistilleerd. Het ging. Maar toch zaten er voldoende vragen tussen (18) waarbij ik aan mijn eigen ingevulde antwoord twijfelde. Als dat maar goed gaat. Even statistisch: 60 vragen, bij elke 6 fouten 1 punt van de 10 af: 10-(aantal fout/6) = X, X is in dit geval het eindcijfer voor het examen. Dus theoretisch: 18 twijfelgevallen, 3 meerkeuze antwoord mogelijkheden maakt 12 fout. 10-(12/6) = 8. Ook het proeven ging redelijk goed: gin, calvados en berenburg wist ik zeker. 3 uit 6, beste score ooit! No probemo!

Daarna bier. Wat een schijtellende was dat. En ik was niet de enige die deze mening had. Sterker nog, ik heb niemand gehoord die het een eitje vond. Wat kan mij het schelen waar ze in Angola bier van maken? Al deden ze het van paardenmelk, dat was mijn antwoord, prima. Of waar het Argentijnse bier Beagle Beer naar vernoemd is? Die vragen ga ik in mijn leven niet krijgen tijdens mijn carrière als slijter. Met andere woorden: dikke ellende. 50 twijfelgevallen. Ruk gemaakt en de minste vertrouwen in een voldoende eindresultaat. 50 vragen, 5 fout 1 punt eraf: 10-(aantal fouten/5) = X. In mijn geval: 10-(50/5) = 0. Big problemo!

Na het examen werden mijn gevoelens versterkt door de andere deelnemers. Zij kwamen met andere suggesties dan ik had (kokosmelk voor het Angolese bier en een schip dat ooit voor de kust van Argentinië had gelegen voor de naamgever van Beagle Beer) en mijn vertrouwen zakte nog net iets verder weg, het lag zo'n beetje op de bowlingbaan onder onze verdieping. Jammer maar helaas, gelukkig bestaan er herexamens.

Tijdens de uitreiking werd mijn naam niet genoemd bij de zakkers van gedistilleerd. Daar was ik stiekem al vanuit gegaan, gezien mijn vlekkeloze formule die ik er op los gelaten had. Daarna werden de zakkers van het bierexamen genoemd. Dit waren er aanmerkelijk meer dan bij gedistilleerd. Maar wederom ontbrak mijn naam: IK BEN GESLAAGD! Voor beide examens. Uiteindelijk bleek ik 4 keer goed geproefd te hebben en een 7,7 te hebben voor mijn gedistilleerdexamen, niet best gegokt dus... En een 7(!!!) voor mijn bierexamen. Heel goed gegokt dus. Beide dikke voldoendes toch.

Ik kan nog blokken. Zelfs het proeven dat ik eerder op de dag gedaan had (om 10.00 uur 's ochtends) had zijn vruchten afgeworpen. Nu op naar de wijncursus waarvan ik het examen niet kan doen omdat ik op huwelijksreis ben. Dat wordt genieten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten