dinsdag 19 augustus 2008

[#LL08] Llow Sweet Home | Lowlands 2008

Afgelopen weekend was ik inwoner van Lowlands. Een tijdelijke middelgrote plaats met ruim 70.000 inwoners, met een aantal supermarkten, cafe's en ontelbaar veel eettentjes. Je vindt er een overvloed van cultuur in de vorm van (straat)theater, kunst, film en natuurlijk muziek. Het duurde 3 dagen en daarvoor is er een heus tentenkamp beschikbaar, zo'n 55.000 mensen slapen er in tentjes, caravans of campers. Waar die andere 15.000 mensen (lees: werkende lieden) sliepen, geen idee. Wellicht dat iemand dat wel kan beantwoorden aan mij.

DONDERDAG Na een dag van middelhard werken, kwamen we om half tien aan op het terrein waar ik zes keer eerder ook al was geweest. Het voelde bijna als thuiskomen en we moesten op zoek naar een geschikte plek voor onze tent. Op camping 4 zagen we een paar vierkante meter die nog beschikbaar was. Ik vond het te krap, maar Els was onvermurwbaar. Dichtbij de toilet- en doucheruimte en dicht bij een pad, dus geen last van onzichtbare scheerlijnen.

VRIJDAG Na een brakke nacht toch een beetje zenuwen voor de dag die ging komen. Brakke nacht, omdat ik me behoorlijk omklemt voelde voor de tent en de oordopjes die ik in had om me te verweren tegen de gettoblaster niet heel ver weg. En het conform van mijn eigen boxspring was ook ver te zoeken natuurlijk!

De eerste band die ik zag was Thrice. Ik moet eerlijk zeggen: "Ik had er meer van verwacht". De volgende act was Santogold. Wat was dát ongelooflijk cool. De show was erg strak, zeker met behulp van die twee danseressen. De muziek vond ik toch het meest neigen naar Gnarls Barkley, maar dan vrouwelijk. De hoofdact was natuurlijk Anouk. Van haar weet ik dat zij een goede show geeft en goed bij stem is. Els wilde graag vooraan staan, dus deden we dat. Goed zicht gehad, wat kan ze toch lekker hupsen (voor wie dat wil weten, ontvang ik graag een privé bericht). Na haar rockshow, via een te drukke Junkie XL, maar eens proberen vroeg te gaan slapen.

ZATERDAG Uiteraard vroeg wakker ook, dus naar de Rock 'n' Robbikz met Dolf Jansen. Hilarisch! Natuurlijk heb ik niet meegedaan, want daar werd ik ongetwijfeld te moe van. Na een paar uurtjes rond gelopen te hebben, heb ik me opgemaakt (...) voor het optreden van N*E*R*D. Zij hebben de hoge verwachtingen helemaal waargemaakt voor mij. Een ideale combi tussen hip-hop en rock, een energieke show en een dampende Alphatent.
Naast het muziekgeweld ook een filmpje meegepakt: [·rec]. Wat een creepy film, behoorlijk veel schrikmomenten waarvan je letterlijk op je puntje van je stoel ging bivakkeren zodat je zo snel mogelijk weg kon als dat zou moeten. Na de film had iedereen nog een gezonde dosis adrenaline in het lichaam om het nog een paar uur op vol te houden. Na een ommetje via de Sex Pistols (kadavers met gitaren) snel doorgelopen naar Underworld. Els was inmiddels redelijk vrolijk van de wodka en ging helemaal op in de muziek van Underworld. Dat had ik niet verwacht, want normaal vindt ze het maar 'herrie'. Ik had er enorm naar uitgezien, maar op één of andere manier kon het me niet helemaal boeien. Na Underworld mij geërgerd aan de ellende die in jaren 90 gemaakt zijn om vervolgens een half uurtje te genieten van de klanken van Miss Kittin. Na dat halve uurtje was ik weer bekaf en wilde nog maar één ding: slapen!

ZONDAG Els heeft haar roes uitgeslapen bij de heren van We Are Scientists. Het bleek een behoorlijke band, met leuke vrolijke klanken, zo op de bewolkte zondagmiddag. Vervolgens was het de beurt aan Textures. Wat was dat ongelooflijk hard zeg, GEWELDIG! Zelden zoiets straks gezien, live op een podium. Geen enkel toegankelijk nummer, maar de tent was toch redelijk goed gevuld. Na deze aanslag op mijn oren wat rustig aan gedaan op het terrein.
The Hives had ik een paar jaar terug ook al gezien op Lowlands, en dat was mij uitermate goed bevallen. Zo ook deze show. De zanger was weer lekker arrogant op een leuke, humoristische manier ("You have AC/DC, you have The Rolling Stones and now you have The Hives!!") en zette hun leukste nummers ten gehore aan ons, het publiek. Het publiek beantwoorde dat door gewoonweg uit hun dak te gaan bij hun 'klassiekers' Main Offender en Hate to say I told you so. Hier begon het na drie schitterende dagen eindelijk te regenen (hoort toch een beetje bij Lowlands). Na de Zweedse kakkers door naar Elbow. Zij bleken een waardige afsluiter van onze Lowlands 2008 met hun mooie liedjes.

Na Elbow zijn we door de modder naar onze auto gelopen en naar huis getuft. We hadden onze spullen al eerder op de dag naar de auto gebracht, waardoor onze tent heerlijk droog is gebleven en pas volgend jaar weer uitgepakt hoeft te worden. Toen was het weer even douchen (ik stonk vast heel erg) en heerlijk slapen op de boxspring met de hoogtepunten van de dag op tv...op de achtergrond...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten