maandag 5 maart 2012

[concert] Hoge verwachtingen waargemaakt | Kasabian

REMI Voordeel van in je eentje naar een concert gaan: je hebt de tijd aan jezelf en je hoeft nergens rekening te houden. Nadeel: er is geen mogelijkheid tot delen en dat maakt het minder gezellig. Beetje alleen op de wereld. Remi. Maar daarom deel ik het nu met jullie. Want jullie hebben absolúút iets moois gemist!

Ik bleek iets te vroeg, maar gelukkig is er tegenwoordig de smartphone. Ik kon me dus even vermaken met twitter, teletekst en wordfeud terwijl ik aan het wachten was op de Engelse meneren van Kasabian. Ik volg de band al een tijdje, sinds 2004/5 ongeveer, maar ik had ze nog nooit live gezien. Ze stonden op Lowlands in de jaren dat ik niet naar Lowlands was, paar keer te laat gereageerd toen ze in een kleinere zalen stonden (Paradiso, Tivoli). Nu was ik er op tijd bij en bleek het uiteindelijk niet uitverkocht (net niet). 

DAYS ARE FORGOTTEN Met hun single van het laatste album Velociraptor! (klik hier voor recensie) openden ze hun optreden. Tijdens de voorpret van het bekijken van hun optredens op Youtube zag ik dat ze vaker opende met dit nummer. Het nummer is goed gekozen, want dit nummer gaat gelijk lekker los. Er zit een fijne gitaarrif in die het live nog beter doet dan op het album. Enige minpuntje: de overdreven lichtshow. Dat had van mij niet gehoeven, hun muziek is zo sterk dat al die extra afleiding helemaal niet nodig is. 

PISTOLS AT DAWN De liedjes volgden elkaar lekker snel op, waardoor het tempo er lekker inzat. Tussen de nummers werd amper gesproken, op een clichématig "Hello Amsterdam!!" na. Roep dan niets. Tussendoor een nummer dat ik niet herkende: Pistols at dawn. IJzersterk nummer en blijkt een B-kantje van de Days are forgotten single. Inclusief gave improvisatie dat het nummer in tweeën brak.

THICK AS THIEVES Het eerste rustmomentje in de set. Mooi ingetogen nummer met een fijn meezing melodietje met de simpele woorden "La la lala la". Dat lukte mij zelfs! Iedereen deed mee en zorgde voor een fijne saamhorigheid in de zaal. Enige die daar niet aan mee wensten te werken waren die eikels die met half gevulde (plastic) glazen bier aan het gooien waren. Te irritant gewoon. Maar genoeg gezeurd. 

CLUB FOOT Mijn kennismaking met Kasabian was Club foot en daarom vond ik het geinig dat ze deze speelden. Relax, laid back. En meer van dat soort woorden passen perfect bij dit nummer. De zaal leek dan ook een heel klein beetje naar achter te hellen. 

L.S.F. Rustiger en snellere nummers begonnen zich nu snel op te volgen, wat iets rommelig over kwam op mij. Rustig hoogtepunt was Man of simple pleasures. Het nummer heeft een mooie melodie en een heel mooie tekst. Maar dat wist ik al van het album. Hier stond ik echt even met mijn ogen dicht te genieten. Afsluiter van het eerste gedeelte van de set was een ander oudje: L.S.F. (Lost Souls Forever). Na de laatste noten van de band bleef het publiek minuten lang de laatste zanglijnen herhalen. Totdat ze terug kwamen voor een toegift.

SWITCHBLADE SMILES En wat voor toegift. Switchblade smiles veranderde de HMH van rocktempel naar een dampende dancehal, met bijbehorende stampende beats en een lichtshow die eindelijk een toegevoegde waarde had. Allemachtig wat was dat goed zeg. Zelfs mijn voeten gingen nu toch echt van de vloer. En die bleven van de vloer ook bij Vlad the impaler (met daarin het aanstekelijke "Get loose get loose!!") en hun grootste nederlandse hit, Fire. Ook na Fire werden de laatste zanglijnen herhaald door het publiek, maar nu bleven de Engelse meneren toch echt in hun hok.

INDRUK Eenmaal thuis kon ik de slaap nog niet vatten, terwijl ik op tijd moest slapen vanwege mijn 20 van Alphen een dag later. De indrukken waren groots en intens. Één van de beste live-optredens die ik ooit gezien heb. Alles klopte, nou ja, bijna. Over die biergooiers en de lichtshow heb ik het gehad, maar de nummers waren goed gekozen en zorgde voor een gevarieerde avond. Daarnaast ook nog eens een voortreffelijke uitvoering. 


SETLIST
  1. Days Are Forgotten
  2. Shoot the Runner
  3. Velociraptor!
  4. Underdog
  5. Where Did All the Love Go?
  6. Pistols at Dawn
  7. Thick as Thieves
  8. Me Plus One
  9. Club Foot
  10. Re‐Wired
  11. Empire
  12. Man of Simple Pleasures
  13. Fast Fuse
  14. Goodbye Kiss
  15. L.S.F. (Lost Souls Forever)
     
  16. Switchblade Smiles
  17. Vlad the Impaler
  18. Fire

Geen opmerkingen:

Een reactie posten