dinsdag 16 augustus 2011

[hardlopen] In training

SPORT Ik loop al een tijdje hard. En ik doe dat omdat ik nu eenmaal moet sporten. Dat schijnt gezonder te zijn dan niet sporten. De keuze voor het hardlopen is ook simpel: het is goedkoop, je kan wanneer het uitkomt en je hebt geen stok achter de deur als je geen zin hebt. Daarnaast hou ik niet van teamsporten, groepstrainingen en fitness, dus blijft er weinig over. Ja fietsen, dat doe ik dan ook heel, heel, heel af en toe.

TROTS Na jaren wat gelopen te hebben, soms een tijdje (te) veel, soms een tijdje niet, pak ik het sinds april echt serieus aan. Behoudens een jaar AAV (Alphense Atletiek Vereniging), heb ik vrij weinig regelmaat gehad in mijn trainingen. Maar daar is dus verandering in gekomen. Elke zondag lange afstand, tussen de 15 en 25 km, elke dinsdag een intervaltraining en elke donderdag een korte afstand, tussen de 8 en 12 km. Goed weer? Gáán! Kutweer? Gáán! Druk? Tijd maken! En dat ik die discipline heb en er ook nog eens lol in heb, maakt mij heel erg trots. Op mijzelf.

HALVE MARATHON Nu ben ik dus in training voor de halve marathon van Amsterdam. Deze is halverwege oktober en dan wil ik knallen! En de voortekenen zijn goed. De korte rondjes gaan lekker en met mijn interval behaal ik mooie snelheden. En ook mijn lange afstanden gaan steeds makkelijker. Dat je twee dagen amper de trap af kan, neem ik graag voor lief. Daarnaast verveelde ik me in het verleden nog wel eens na een kilometer of 17 en dat is nu niet meer het geval. Met andere woorden: Ik heb de geest!

PERSOONLIJK RECORD Mijn PR moet eráán! En of dat nou met een seconde gebeurt of dat er hele minuten af gaan, maakt me geen flikker uit. HET MOET KAPOT!! Het staat nu op 1 uur en 43 minuten. Precies. En precies, dat kan sneller. Die 1 uur en 43 minuten heb ik gelopen toen ik minder fanatiek was dan nu. Die 1 uur en 43 minuten heb ik gelopen toen ik wel eens oversloeg als het regende. Of als het waaide. Of als er een scheet dwars zat. Of als ik gewoon geen zin had.

OKTOBER Over precies twee maanden is het zover. Dan staat ik te trappelen om te mogen starten. In die twee maanden ga vrolijk door en staan er nog wat wedstrijdjes in de planning, onder andere de Dam-tot-Dam-loop. Die geldt dan ook als generale. Na die loop zie ik hoe ik ervoor sta en of de traingen hun vruchten afwerpen. Zo niet, dan...dan... Afwachten hoe het met de halve van Amsterdam gaat. Als die mislukt dan kap ik ermee. Of niet natuurlijk.

1 opmerking: