vrijdag 13 augustus 2010

[varia] De droommachine

Kijkend vanuit mijn ouderlijk huis in de Ruisdaelstraat zoeken mijn ogen naar een bus, een lijnbus. Gewoon zo'n grote met een nummer en vaak ook een bestemming erop. Wel zie ik een bushalte, althans, het is een paal met een geel bord aan de bovenzijde. Even verderop zie ik het buurtwinkeltje, precies zo ik het altijd zag als ik vanuit mijn ouderlijk huis die richting op keek.

De bus kwam nooit. Ik werd wakker. In de echte wereld rijdt er in de Ruisdaelstraat geen bus en is er dus geen bushalte. Wel is er het buurtwinkeltje waar ik altijd brood haalde 's ochtends. Gek is het eigenlijk dat in je dromen werkelijkheid (buurtwinkel) en verzinselen (bushalte) met elkaar verenigd worden. Ook leuk overigens.

Iedereen droomt. Alleen vaak weet je niet meer waarover of vergeet je een onthouden droom sneller dan je soms zou willen. Zo'n droom eindigt voor mij ook altijd in een anti-climax; tot sex komt het niet, alleen veel geflirt en geflikflooi; tot een landing van een val komt het niet, alleen de val zelf, van een (hele lange) trap, gebouw of fiets. De droom wordt abrupt afgebroken door een wekker, vrouw, kind of gewoon voldoende slaap. Soms nog met verhoogde hartslag. Gek genoeg is datgene dat mij wekt, qua geluid eerst nog onderdeel van mijn droom. Wat zouden dit soort dromen over mij vertellen? Overigens zie ik mezelf nooit in mijn droom, het is altijd vanuit het gezichtspunt dat ik als wakkere ook heb.

Nu zou het mij leuk wezen als er een droommachine zou bestaan. Dan weet je vast waarover je gaat dromen die nacht. Weet je vast of je je wekker wat vroeger moet zetten. Nog mooier zou zijn als je zelf kon kiezen wát je wil dromen. Dan kan je pas écht lekker slapen!

Dan zou ik graag de volgende onderwerpen willen inladen:

- Iedereen droomt ook over sex. En dan vaak met een bekende. Dat is heel stom als diegene later tegenkomt, in werkelijkheid. Aangezien ik voldoende en goede sex heb met een donkerblonde stoot, zou in mijn droom de voorkeur gaan naar een blondine (echt of nep, maakt me niet uit). Ilse DeLange of zo.
- Een spannend avontuur. Iets goeds gedaan en daarom op de vlucht voor de russische maffia. Of juist iets slechts gedaan en daarom op de vlucht voor de politie.
- Een relaxte vakantie of cruise die ik op dit moment niet kan betalen.
- Een superheld zijn die de wereld redt van haar eigen domheid.
- Naar andere planeten reizen in andere stelsels en een babbeltje maken met Narg, die aardige iets van planeet Zima.
- De 10 kilometer in 25 minuten! En dan hijgend wakker worden.
- ...

Het kan allemaal met De Droommachine. Nu alleen nog iemand die het wil uitvinden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten