dinsdag 24 maart 2009

[opinie] Bonus

We zitten in een recessie. Althans, als we het CPB moeten geloven. En waarom zouden we niet? Ze zijn er immers om dit soort dingen te onderzoeken en door te geven. Prima.

De recessie werd op gang getrokken door banken die de zaken niet helemaal op orde hadden. Fortis. Icesave. Hoe komt zoiets? Had dit voorkomen kunnen worden?

Ik heb op beide vragen geen antwoord, dat komt vooral omdat ik me niet heb ingelezen. Maar, ik heb er natuurlijk wel een mening over. Want zo ben ik nou eenmaal. En vooral over bonussen. In deze recessie.

Stel: ik heb een target dat ik moet halen. Ik haal het target, daarmee verdien ik de bonus die ik heb afgesproken. Dus ik doe wat ík heb afgesproken, Gall & Gall beloont mij daarvoor. Lijkt me logisch. Volstrekt logisch zelfs.

Maar stel nu: ik heb een target dat ik moet halen. Ik haal het target niet, daardoor krijg ik niet de afgesproken bonus, want ik heb me niet aan de afspraak gehouden. Maar gelukkig rammelt de wethouder van financiën met een zak met geld, waardoor ik toch de target haal én dus mijn bonus verdien. Dat het geld bij de gemeentelijk belastingbetaler vandaan komt, interesseert me geen reet, want ik heb me aan de afspraak gehouden en de bonus dus eerlijk verdient.

Dit laatste is gebeurd en wel van onze belastingcenten, omdat minister Bos met een zak met geld aan het zwaaien was. ING wilde het triple A status behouden zien en had daarvoor een kapitaalinjectie (mooi woord) nodig van de staat. Onze centen.

Maar ben ik achterlijk met mijn volgende redenatie: als je staatshulp nodig heb om je target te halen, ben je niet goed bezig. Dus verdien je die bonus niet. Zeker niet als dat geld bij de belasting betaler vandaan komt. Sterker nog: ik zou een heel moeilijk gesprek hebben al ik mijn target niet haal. Misschien wel een exit gesprek als ik zo'n belangrijke functie zou hebben. Leiding geven aan een team dat de triple A status moet bewaken.

Ik heb net (5 minuten gleden) mijn naam voorbij horen komen bij 3FM. Eindelijk wat gewonnen (cd-box van Pear Jam)! En dat in deze moeilijke tijden. Morgen weer geld uitgeven, de economie moet natuurlijk wel blijven draaien. Ik heb immers toch een bonus geïncasseerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten