zondag 13 januari 2008

[opinie] Ziek zijn is niet gezond

Begin vorige week was ik ziek. Ik had koorts en als je ziek ben doe je twee dingen: slapen als je slaapt en nadenken als je wakker bent, je hebt immers toch niets beters te doen. Dus ik heb nagedacht over de wereld en hoe ziek de maatschappij is hier in Nederland...

Er gebeuren veel dingen die je kan bestempelen als overmacht, zoals ouders die kinderen met vuur laten spelen met alle gevolgen van dien. Of ouders die met vuur spelen ten koste van hun kinderen. Dit soort klein leed trek ik mij ontzettend aan, al kan ik er niets aan doen.
Dan zijn er ook nog gebeurtenissen waardoor je je als Nederlander compleet de ogen uit je kop schaamt. Althans, dat heb ik. Zo kan ik er totaal niet bij dat er mensen zijn die ambulancebroeders het ziekenhuis in slaan en op die manier belemmeren dat gewonde lieden de juiste hulp bij ongelukken krijgen. Ik kán er niet bij dat zelfs de moraliserende ridders van de SIRE, gefinancieerd door de overheid, reclamespotjes uitzend om dit probleem de halt toe te roepen. Niets ten nadele van de SIRE, maar dit is gewoon te belachelijk voor woorden dat daar geld aan besteed moet worden. Waar is het verstand gebleven? Waarom zit iedereen doordeweeks braaf aan de het werk en in het weekend wordt het 'gezonde verstand' op het nachtkastje laten liggen? Dit laatste zie je niet alleen in het uitgaansleven, maar ook op een willekeurig parkeerterrein bij een woonboulevard ergens in Nederland...

Nog iets waar ik niet bij kan: in Nederland heb je het recht om te demonstreren. Dat recht hebben wij ooit verworven en dat is één van de kenmerken van een democratie. Toch is het jammer dat er in Nederland één persoon is die van alles mag roepen wat schadelijk is voor de weldenkendheid van onze maatschappij, maar dat er drie mensen zijn die ertegenin gaan, worden opgepakt omdat ze Geert Wilders niet mogen beledigen. Maar waarom mag er op een poster met zijn afbeelding niet staan: 'Extremist, brengt de maatschappij ernstige schade toe', terwijl dit gewoon zo is? De persoon in kwestie loopt te pas en te onpas te roepen dat alle moslims het land uit moeten, de koran verboden moet worden en de burka's afgeschaft en dat de moslims bron van alle ellende zijn in Nederland. Wat is beledigen? Wie mag het wel en wie mag het niet? Nou die laatste vraag is beantwoord; politici mogen zeggen wat ze willen en moetwillig mensen tegen elkaar opzetten en wij, het gepeupel, mogen niets, want dan beledigen we opeens en worden we gearresteerd. Hierbij mijn sympathie voor de drie mensen die gisteren mans genoeg waren om te demonstreren tegen een gevaarlijke populist. Hij heeft een grote achterban, dat vind ik nog zorgwekkender: die mensen laten hun verstand op hun nachtkastje terwijl ze gaan stemmen...

Verder nog één ding: er zijn weer twee van 'onze' mannen gesneuveld in Uruzgan. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel erg voor de nabestaanden, MAAR het is het risico van het vak. Het is oorlogsgebied, het gaat er net even wat onvriendelijker aan toe, maar daarom zijn ze daar heen gestuurd. En nu is de regering 'zo geschokt'. Gek hé!

Inmiddels ben ik allang niet meer ziek, heb ik alweer twee dagen gewerkt, heb een 5 kilometer gelopen en heb een avondje gestapt zonder iemand in elkaar te rammen, maar toch blijf ik nadenken over dit soort dingen. Ik word er moe van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten